Eier du et verk av Ivar Sælø?

Ta kontakt! Vadsø museum-Ruija kvenmuseum ønsker å dokumentere Ivar Sælø-bilder i privat eie.

Vadsøkunstneren Ivar Sælø var en pioner og en av de første finnmarkinger som kunne leve av kunstnervirket sitt. Hans bilder var som regel inspirert av lokal natur, og utsmykker mange offentlige bygg og institusjoner i Finnmark.

I tillegg finnes verkene hans i  i mange private hjem, og nå ønsker Vadsø museum-Ruija kvenmuseum å dokumentere hvilke verk som finnes. Derfor ber vi om at folk som har bilder malt eller tegnet av Ivar Sælø om å ta kontakt!

Verkene skal brukes i arbeidet med å lage en katalog om kunstneren, og til å lage en vandreutstilling som skal besøke ulike steder i Finnmark.

Om du har et Sælø-bilde, håper vi at du vil ta kontakt med formilder Lisbeth R. Dragnes på Vadsø museum-Ruija kvenmuseum på epost lisbeth.dragnes@varangermuseum.no, eller telefon 407 04 502!

Send gjerne også med et foto av bildene du har og følgende informasjon:

1. Hvor befinner bildet seg nå? Adresse eier?
  2. Hva vet du/dere om motivet eventuelt tittel på bildet?
  3. Når er bildet laget?
  4. Hva er målene på bildet?
  5. Hvordan fikk du/dere bildet i eie? Gave/arv/kjøpt selv/annet?
  6. Kan museet evt. få låne dette til vandreutstilling, ca. 2023-24 i kommunen der bildet er? (gjelder kommuner i Finnmark)
  7. Kan museet evt. få avfotografere dette med profesjonell fotograf på et senere tidspunkt? (også mest relevant for bilder som befinner seg i Finnmark)

Illustrasjonsbildet er av en fisker i Jakobselva. Maleriet er en del av museets samling av Sælø-bilder og henger i storstua på Esbensengården.

Sælø-bilder i museets samlinger kan du se på Digitalt museum ved å følge denne linken.

Mer om museets arbeid med Ivar Sælø, som samarbeid med Evoke Film kan du høre om i denne episoden av Quæncasten.