Endelig nytt museum i Vadsø!

Det er nå klart at det blir museum i det tidligere NRK-bygget i Vadsø, etter at Vadsø kommune i går besluttet å kjøpe den 90 mål store eiendommen.

Varanger museums ansatte i Vadsø trakk et lettelsens sukk etter at man endelig har fått uttelling for mange års innsats for å få mer egnede lokaler. – Det er en gledens dag, sier avdelingsleder i Vadsø, Kaisa Maliniemi.

Vadsø kommunes vedtak om kjøp til museumsformål betyr, sammen med det ekstraordinære driftstilskuddet som Finnmarks fylkeskommune bevilget før sommeren, at museet kan ta bygningen i bruk i løpet av kort tid.

– Vi ønsker å invitere Vadsøs befolkning inn i museumsbygningen fra dag én, og samtidige forberede flytting ut av den nærmere 170 år gamle, fredete Esbensengården, sier direktør Frans-Arne Stylegar.

Esbensengården skal også i fremtiden være tilgjengelig for publikum, som etter hvert skal få oppleve mer av den verdifulle handelsgården i opprinnelig prakt.

Det er historisk sus over NRK-bygget i Vadsø, som i sin tid gikk under navnet «Lille Marienlyst». Da NRK etablerte seg med sitt første distriktskontor nettopp i Vadsø i 1934, var begrunnelsen blant annet å demme opp for det man oppfattet som farlig innflytelse fra Finland og Sovjetunionen. Nå når bygningen skal være rammen rundt formidling av den kvenske og norskfinske minoritetens historie, er ringen på sett og vis sluttet.

578A0937

En hoppende glad styreleder, Wenche Pedersen, foran ansatte og styremedlemmer. Foto: Monica M. Gebhardt
Øverste bilde: Ansatte ved avdelingen i Vadsø, feirer kjøpet av NRK-bygget. Foto: Johnny Sommer