Kvenene – et folk ved ishavet. Samuli Paulaharju

Forfatter: Samuli Paulaharju. Oversatt til norsk av Mikael Holmberg

Orkana Forlag

Kvenene – et folk ved Ishavet er den norske oversettelsen av Samuli Paulaharjus verk Ruijan suomalaisia (tidligere utgitt også på svensk med tittelen Finnmarkens folk). Boka er resultatet av den finske folkelivsforskerens reiser i 1920-tallets Finnmark, hvor han og hans kone Jenny Paulaharju intervjuet hundrevis av finskættede om deres og forfedrenes liv. Paulaharju var i tillegg en ivrig fotograf og tegner, og hans visuelle dokumentasjon av livet ved Ishavskysten er unik i sitt slag.

Samuli Paulaharju levendegjør historien til kvenene, og beskriver den ville naturen så vel som livet i bygder og fiskevær med lyrisk inderlighet og ramsalt humor.

Kr. 399,-

Hør høytlesning fra boka med Vadsø historielag, Vadsø museum – Ruija kvenmuseum med flere her!